fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Groep 8

Deze eerste periode van het schooljaar zijn wij bezig geweest met het stellen van onze klassenafspraken. We hebben veel activiteiten gedaan ter bevordering van de groepsvorming en hebben we de kernwaarden van de Kriekenhof op verschillende wijzen verwerkt.

Daarnaast hebben we natuurlijk de eerste blokken van alle vakken behandeld en hebben we een start gemaakt met onderzoekend leren.

Als klap op de vuurpijl hebben wij in de laatste dagen van deze maand genoten van een geweldig 'kamp'. Wegens de maatregelen konden wij niet naar een externe kamplocatie, maar we hebben een paar kampdagen beleefd op school met als thema: Wie is de Mol. 

De kinderen en wij hebben zoveel plezier beleefd en elkaar in hele andere situaties leren kennen dan in de reguliere schoolse situaties. Hier gaan wij het hele jaar plezier van hebben. 

In deze maand zijn we aan de slag gegaan met de kinderboekenweek. We hebben een verhalenwedstrijd gehouden, tekeningen gemaakt bij een verhaal dat voorgelezen werd en gespeeddatet met boeken. Ook hebben we drie keer cultuurcircuit gedaan. Hierbij hebben we in groepen verschillende opdrachten gedaan die te maken hadden met het thema 'En toen...'. Ieder lokaal had zijn eigen tijdvak. Als afsluiting mocht iedereen twee boeken uitzoeken op de boekenmarkt.

Wij hebben als school met elkaar afgesproken om dezelfde CITO's nogmaals af te nemen, om te kijken waar de kinderen nu staan ten opzichte van eind vorig schooljaar. Toen ik dit met de kinderen deelde, waren velen gespannen en zagen ze tegen de toetsen op. 
Daardoor zijn we gestart met een experiment, met als doel dat de kinderen in een ontspannen denksfeer de toetsen ingaan.
We gebruiken hiervoor bewegend leren, ademhalingsoefeningen en de kinderen krijgen iets lekkers tijdens de toetsen. Dit werkt heel goed, de kinderen zijn zichtbaar meer ontspannen.

Woensdag 14 oktober maakten we een high tea, de kinderen mochten zelf spullen meenemen om lekkere hapjes te maken, volgens hun eigen vertaalde recepten. En het eindresultaat was heel smakelijk! Een geslaagd project.

We hebben een start gemaakt met het nieuwe thema van Topondernemers; Amerika. Dit heeft al een hoop nieuwsgierige vragen opgeleverd, waar we mee aan de slag kunnen. We hebben al veel geleerd over het presidentschap in Amerika en hoe dat anders in met ons regeringssysteem.

Deze periode hebben we de dode hoek les gehad door vrachtwagenchauffeur Corina.
Zij heeft ons, door middel van filmpjes, puzzels en opdrachten geleerd hoe de dode hoek werkt en waar we op moeten letten in het verkeer. We stonden er zelfs mee in de krant!

Ook hebben we gastessen gevolgd vanuit de Erasmus Universiteit. Juf Merit (student geneeskunde) heeft ons geleerd wat veerkracht is en hoe een veerkrachtig persoon zich gedraagt. We hebben een experiment met een ballon gedaan, moeilijke situaties omschreven en verschillende manieren bedacht om daarmee om te gaan. We hebben het onderzoek afgesloten met een vragenuurtje aan de onderzoekers zelf.

We hebben tijdens de techniekmiddag met het thema geluid een trommelvlies gemaakt van een bekertje en een ballon en onderzocht hoe geluid nu eigenlijk werkt. 


De klas was versierd door prachtige impressionistische schilderijen van herfsttaferelen, met als inspiratie de eigengemaakte foto's van ons prachtige park in de herfst!

December begon goed met een leuke Sinterklaasochtend. We hebben heel gezellig het Sinterklaasfeest gevierd. De surprises zagen er stuk voor stuk geweldig uit! Wat habben de kinderen hun best gedaan en wat hebben we gelachen tijdens de spelletjes.

We hebben veel plezier gehad bij de foute kersttruien-dag. Ook hebben we deze maand stilgestaan bij Advent. Elke ochtend staken we één of meerdere kaarsjes aan. We hebben de verhalen die erbij hoorden gelezen en het adventslied gezongen.

De laatste week verliep anders dan we gedacht hadden. Op maandag hoorden we ineens dat dinsdag de laatste schooldag voor de vakantie zou worden. We hebben het een en ander omgegooid en hierdoor hebben we gelukkig nog wel een fijne kerstviering met elkaar gehad. Iedereen had een bijdrage en samen hebben geluisterd naar het Kerstverhaal.

Na de kerstviering begon, iets eerder dan gedacht, een welverdiende kerstvakantie!

 

Wat een vreemde start van dit jaar. We missen de kinderen echt enorm! Maar ze doen het geweldig. Hoewel het heel anders is dan op school, werken ze allemaal vreselijk hard, doen hun best, leveren hun werk in en maken de opdrachten goed. 

Ook wij als leerkrachten proberen van alles om het uitdagend en inspirerend te houden, door grappige haardagen in te plannen, moppentaprubrieken te maken, gekke opdrachten op te geven, zoals 'bouw een dierentuindier van lego' en zoveel mogelijk contact met ouders en kinderen te houden.

Nu is deze groep 8 zo innovatief, dat ze een geweldige verrassing hadden voor mij. Ze staken allemaal tegelijk hun whiteboardjes op met daarop een lieve spreuk of wens. Echt heel ontroerend en hartverwarmend in deze tijd.

Hopelijk kunnen we snel weer met zijn allen naar school. We zien uit naar dat moment!