fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Groep 4

De eerste maand zit er al weer op. Natuurlijk best wel even wennen allemaal zo na de vakantie, maar wij weten zeker dat het goed gaat komen dit schooljaar.  De eerste weken verliepen in ieder geval goed en wij hebben er veel zin in!  

We zijn gestart met kennismaken d.m.v. allerlei groepsvormende activiteiten. We hebben ook met elkaar gesproken over de kernwaarden:

We zijn enthousiast en vinden het fijn om een onderdeel van de Kriekenhof te zijnOp De Kriekenhof laten we merken, hoe we rustig kunnen (samen)werken. Voor elkaar en voor de spullen zorgen we goed, bij ons op school zijn we verantwoordelijk en weten we hoe dat moet. Groot of klein, jongen of meid, wij genieten van deze veelzijdigheid. Wees wie je bent en gebruik je talent!


Met rekenen hebben we eerst blok 9 van groep 3 gemaakt en daarna gingen we verder met rekenen op de chromebook. Dit is wel even wennen, vooral met het inloggen, maar dit gaat iedere dag beter. 

We zijn gestart met de methode topondernemers en tijdens dit thema hebben we het over bouwen/gebouwen met de kinderen. We heben met de kinderen een wandeling gemaakt. We hebben bekeken wat voor verschillende huizen er allemaal zijn. De kinderen hebben met de techniekmiddag gebouwd met lego, dublo, kapla en bouwsteentjes. Ook hebben de kinderen allerlei kamers van een huis gemaakt en met knutselen moesten ze een gele, blauwe of rode stapelstad maken.

Aan het eind van de maand hebben de kinderen verkeersles gehad.
Er waren vier ouders die deze verkeersles op zich hebben genomen. De kinderen hebben in groepjes van 5 een ronde gefietst en hierbij is op verschillende verkeersregels gelet. De kinderen hebben het hartstikke goed gedaan, aldus de ouders. Super fijn en goed! 

De laatste dag van september ging de kinderboekenweek van start. De kinderboekenweek is er om veel aandacht te besteden aan het lezen, dus dit zullen wij dan ook zeker doen in de klas. Het thema dit jaar is "En toen....?" De leerkrachten wachtten 's morgens in stijl de kinderen op. We zijn die dag begonnen met voorlezen in het boek "Het land van de NIjl" van Vos en Haas. Tot de herfstvakantie is dit ook het thema waar we in de klas mee gaan werken.

 

In de maand oktober zijn we druk bezig geweest met de kinderboekenweek. Tot de herfstvakantie hebben wij hieraan gewerkt. De kinderen hebben een verhaal geschreven en een kaft ontworpen bij een zelfgeschreven verhaal. Ook hebben we cultuurcircuits gehad waarbij de opdrachten allemaal te maken hadden met het thema: ´En toen?´ Dit was groepsdoorbrekend. ( De groepen 1 t/m 8 werden gemengd ) Daarnaast hebben we gewerkt met een leescircuit in de klas. Wat houdt dit in? Samen lezen, op tempo lezen, lezen met een zonnebril op, in een stripboek lezen enz.

Voor de herfstvakantie mochten alle kinderen van de school ook nog twee boeken uitzoeken op de boekenmarkt ivm de kinderboekenweek. 

Inmiddels zijn we van start gegaan met het volgende thema van topondernemers. Deze keer houden wij ons bezig met het thema ´Holland´. We zullen tijdens deze momenten ons bezig houden met onderzoekend leren. 

Een heerlijke gezellige maand hebben we gehad. Door de Sint een spannende tijd voor vele kinderen, maar ook een hele gezellige en sfeervolle tijd! We keken in de klas met de kinderen het sinterklaasjournaal, dansten op sinterklaasliedjes, hebben sinterklaas bingo gespeeld en zingen ook sinterklaasliedjes met de accordeon. Een gezellige sint sfeer dus in groep 4!

Met Topondernemers was het thema Nederland. We hebben het in de klas over kaas gehad. We hebben verschillende soorten kaas geproefd en gekeken naar een film hoe kaas wordt gemaakt. De kinderen hebben een onderzoekje gedaan naar kleding vroeger en nu. Ze hebben verteld wat zij allemaal onderzocht hebben nav de onderzoeksvraag. Het waren fantastische verhalen en resultaten. We hadden een les over de kaart van Nederland. Die hebben we bestudeerd met elkaar. De kinderen hebben geleerd dat Nederland bestaat uit 12 provincies en dat elke provincie een hoofdstad heeft. De kinderen hebben in een atlas deze provincies en hoofdsteden op moeten zoeken en hebben deze moeten verwerken op een kaart van Nederland.


Met verkeer hebben we gekeken hoe we het beste kunnen oversteken en wat te doen als er geen zebrapad is. Dit hebben we onder leiding van 3 ouders in de praktijk gebracht We zijn niet op de fiets naar buiten gegaan, maar hebben een wandeling gemaakt om te kijken waar je het beste/veiligst kan oversteken.

De techniekmiddag heeft plaatsgevonden deze maand, met als onderwerp ´geluid´ en dat hebben we geweten! Nadat we een geluidenbingo hebben gespeeld gingen de kinderen allerlei proefjes doen om te ontdekken hoe geluid klinkt en hoe je geluid kunt maken. Zo konden ze met verschillende glazen potjes klanken maken, hoorden ze geluid door een ballon of door bekertjes met een lang touw. Ze ontdekten dat als je met een lepel in een kom chocolademelk tikt, het geluid verandert. Ook maakten ze van een rietje een trompet en vergde het nog wel wat oefening om er geluid uit te krijgen, maar bij de meeste kinderen lukte het. Het was een hels kabaal in de klas, maar we weten nu wel dat geluid door onzichtbare golfjes door de lucht gaat naar je oren.

We zijn deze maand gestart met een extra methode voor de sociaal emotionele ontwikkeling.
Als eerste hebben de kinderen een introductieverhaal te horen gekregen over twee breinhelden: Effi en Furon.
Deze jongen en meid zijn al een breinheld, omdat zij al vele opdrachten voltooid hebben. Breinhelden zijn helden die werken aan hun brein door te werken aan hun superkrachten. Eén van de krachten waar wij het over gehad hebben is de buigkracht. Vind jij het makkelijk om mee te buigen als iets anders gaat dan anders of vind je dat moeilijk? Wanneer vind je dit moeilijk en wat vind je hier moeilijk aan? Ook hebben we het gehad over de onthoud- en doekracht. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat je hier beter in wordt? Door goed op te letten in de lessen, veel te lezen, te luisteren/praten met je ouders/vrienden enz en ook door te doen. De komende maanden gaan we met deze lessen over breinkracht verder.

 

We begonnen de maand met de sinterklaasviering op school! Wij deden met de kinderen van groep 4 een circuit van sint en piet spellen spelen in de klas. Ook kwam sint met zijn pieten nog op bezoek in de klas. Het was een gezellige en feestelijke dag met elkaar!

Voor topondernemers hebben we naar aanleiding van het thema plattegronden de omgeving van de school bekeken. We zijn daarvoor naar buiten gegaan. 1 leerling had zijn kompas meegenomen en vertelde ons in welke windrichting we van de school stonden. We hebben er een klein onderzoekje aan verbonden met de onderzoeksvraag: hoe ziet een plattegrond eruit van de school en omgeving als dit in een folder zou staan.

We zijn deze maand gestart met een nieuwe methode voor sociaal emotionele ontwikkeling: Breinhelden. Deze lessen werden enthousiast door de kinderen ontvangen. We hebben mooie gesprekken met elkaar. De kinderen voelen zich veilig genoeg om situaties te vertellen waar ze zich soms in bevinden ( thuis en op school ). We kijken met elkaar hoe iemand het deze keer heeft aangepakt en hoe we dit de volgende keer aan kunnen pakken.

Deze maand vierden we iedere maandochtend advent. We hebben de kaarsen aangestoken en een aantal kinderen mochten daarbij een deel van het advent versje opzeggen. We hebben geluisterd naar het Bijbelverhaal en daarnaast een stukje uit “Het stapelhuis”. De laatste adventskaars staken we aan op het kerstfeest die we op school vierden. We hebben veel geoefend voor de kerstviering. Elke ochtend starten we met de lichten uit in de klas en branden gezellig de kerstlampjes. Op het digibord staat een filmpje van een openhaard aan. Een gezellig sfeertje in de klas dus!

Met taal moesten de kinderen leren wat een wenskaart precies is. We hebben dit uitgewerkt door echte wenskaarten te maken voor oude of zieke mensen om de komende periode een hart onder de riem te steken. Deze hebben we opgestuurd naar Zorgwaard zodat zij de kaarten konden verspreiden.

Maar wat was het de laatste week toch weer schrikken….. De scholen moesten dicht!

Ineens moesten we de kerststallen in een rap tempo afmaken, opruimen en het kerstfeest in één dag proppen. Het is allemaal gelukt, maar wel met een raar gevoel. Gelukkig hebben de kinderen nog wel een dag hun foute kersttrui aan kunnen trekken. We hebben ook hele leuke creaties gezien in het haar! En we hebben gelukkig een sfeervolle kerstviering gehad. Woensdag startte de vakantie al en gingen de juffen voorbereiden om na de vakantie het thuisonderwijs weer te gaan oppakken.

De maand januari stond in het teken van het thuisonderwijs. Het was fijn om te zien dat de kinderen allemaal aan het werk waren. Ze hielden zich netjes aan de regels waardoor het niet te onrustig werd tijdens de meet.  Het was voor iedereen best weer een opgave om de hele dag met elkaar in huis te zitten en te werken…Maar wat waren we steeds weer trots op de kinderen!!

Iedere ochtend werkten we aan de gewone taken van rekenen, lezen en spelling en 's middags kwamen er leuke opdrachten voorbij. Naast wat knutselopdrachten moesten de kinderen een werkstuk maken over hun lievelingsdier, waren er gym en muziekopdrachten en moesten de kinderen iets lekkers bakken. Daarnaast waren er ook opdrachten als: bouw een vogelhuis van lego, speel een gezelschapspelletje.

We speelden nog bingo met echte prijzen, de kinderen mochten verkleed voor de camera verschijnen en ook hebben we nog een gekke harendag ingepland. 

Zo maakten we van het thuisonderwijs toch ook een beetje een feestje.

 

We mochten weer naar school!!! Wat heerlijk om alle kinderen weer in de klas te hebben! Echt genieten en naar ons idee hebben de kinderen er ook echt weer van genoten. Een extra feestje was het natuurlijk wel dat er sneeuw lag!

Een week later kregen we te horen dat de scholen gesloten zouden blijven en maandagochtend kregen we het bericht dat we toch open gingen.

Iedereen was hierin erg flexibel en we hebben met elkaar uiteindelijk een goede dag en week gehad!

Net voor de vakantie stond er een echte baby boy middag op het programma. Super leuk dat alle kinderen baby foto´s meegenomen hebben. We hebben daarmee een spel gedaan, de kinderen moesten van elkaar raden wie wie was. Daarnaast hadden we nog andere spellen, zoals luier ping pong, cake versieren, rompertjes versieren, luiers verschonen enz enz.  Het was een geslaagde middag!

Na de voorjaarsvakantie is juf Sanneke nog wel op school, maar niet meer in de klas. Op woensdag en vrijdag zal ze altijd online inloggen.

Na een fijne voorjaarsvakantie zijn we weer lekker van start gegaan in groep 4. We zijn met een nieuw thema gestart van topondernemers, het thema beestenbende. We hebben het met de kinderen gehad over het houden van een winterslaap. De kinderen moesten eerst zelf nadenken wat ze allemaal al weten over een winterslaap, maar vooral wat ze erover willen weten. Na brainstormen in groepjes wisten de kinderen allemaal vragen te formuleren die we de komende lessen zijn gaan beantwoorden. Naar aanleiding van die vragen hebben we een onderzoeksvraag geformuleerd: Waar kan onze Unicefbeer op school zijn winterslaap houden?
 

Aan de hand van informatie en filmpjes wisten de kinderen waar een winterverblijf aan moest voldoen, het moet namelijk koel zijn en donker en rustig. En het moet groot genoeg zijn, maar ook weer niet te groot. We zijn hiermee aan de slag gegaan en hopelijk hebben we dan een goede plek om de beer te laten slapen.
 

Op De Kriekenhof werken we met de methode breinhelden. De breinhelden Effi en Furon hangen al een tijdje op in de klas. En de kinderen weten ook al welke krachten zij allemaal hebben. 

De "onthoudkracht": wat is handig om te doen als je iets moet onthouden, bijvoorbeeld hardop nazeggen, of een liedje ervan maken. En de "stopkracht": als iets gebeurt wat je niet fijn vindt, wat doe je dan. We hebben een aantal spelletjes gespeeld om deze krachten te oefenen. 

 

Ook de buigkracht hebben we onder de aandacht gebracht. Deze kracht hebben we nodig als er dingen gebeuren die anders gaan dan we hadden verwacht. Met spelletjes hebben we geleerd hoe dat voelt. En we hebben gepraat over wat je het beste kan doen als er iets onverwachts gebeurt, of als iets niet lukt en je een oplossing moet verzinnen. Bijvoorbeeld als je glas met drinken omvalt, of je schrift is vol en je kunt niet verder.


Ook zijn we na de voorjaarsvakantie druk bezig geweest met het afnemen van de cito toetsen en is de week van de lentekriebels aan de orde geweest. Ook zijn de kinderen samen met de verkeersouders weer op pad gegaan voor de verkeersles buiten de school.

 

Tijdens de techniekmiddag hebben we het gehad over luchtdruk en zwaartekracht. Na een paar kleine proefjes over dit thema leerden de kinderen dat er altijd lucht om ons heen is en dat lucht op alles drukt. Met deze kennis zijn we een klein onderzoekje gestart. We hebben papieren vliegtuigjes gevouwen en zijn gaan kijken hoe we dit vliegtuigje zo ver en zo lang mogelijk in de lucht kunnen houden. Er waren steeds testmomenten in de klas om het vliegtuigje uit te proberen om het te verbeteren. Aan het eind van de middag hebben we gekeken welk vliegtuig het verst kwam en vooral hoe dit dan kwam. Conclusie was: het vliegtuigje moet puntig aan de voorkant zijn, het moet vleugels hebben, het moet scherp gevouwen zijn en zo weinig mogelijk lucht tegen komen in zijn vlucht. Het was een leerzame, maar ook een erg leuke middag.

 

In de maand maart kwam ook de Muziekmees nog bij ons op bezoek en hebben we genoten van twee super leuke muzieklessen!!!

Techniekmiddag luchtdruk en zwaartekracht

Het thema tijdens deze middag was luchtdruk en zwaartekracht. Na een paar kleine proefjes over dit thema leerden de kinderen dat er altijd lucht om ons heen is en dat lucht op alles drukt. Met deze kennis zijn we een klein onderzoekje gestart. We hebben papieren vliegtuigjes gevouwen en zijn gaan kijken hoe we dit vliegtuigje zo ver en zo lang mogelijk in de lucht kunnen houden. Er waren steeds testmomenten in de klas om het vliegtuigje uit te proberen om het te verbeteren. Aan het eind van de middag hebben we gekeken welk vliegtuig het verst kwam en vooral hoe dit dan kwam. Conclusie was: het vliegtuigje moet puntig aan de voorkant zijn, het moet vleugels hebben, het moet scherp gevouwen zijn en zo weinig mogelijk lucht tegen komen in zijn vlucht. Het was een leerzame, maar ook een erg leuke middag.

 
Topondernemers
We hebben over het thema "Beestenbende"  heel veel dieren langs zien komen. De kinderen moesten eerst heel veel dieren die ze kennen opschrijven. Dieren kun je in groepen verdelen: vogels, vissen, zoogdieren, amfibieën en reptielen. Dus hebben we alle dieren in die groepen verdeeld en geleerd wat de kenmerken zijn van deze groepen. 
De kinderen mochten 1 groep uitkiezen en er een werkstukje van maken. Op internet hebben ze plaatjes gezocht en informatie. En alles moest op de computer, dus hebben ze gelijk geleerd hoe je in een google-document moet werken. 
 
Breinhelden
In de klas zijn we wekelijks bezig met de methode Breinhelden. De breinhelden Effi en Furon hangen al een tijdje op in de klas. En de kinderen weten ook al welke krachten zij allemaal hebben. We zijn in de klas bezig om de kinderen ook de verschillende breinhelden aan te leren. Zo hebben we bijvoorbeeld aandacht besteed aan de "onthoudkracht": wat is handig om te doen als je iets moet onthouden, bijvoorbeeld hardop nazeggen, of een liedje ervan maken. En de "stopkracht": als iets gebeurt wat je niet fijn vindt, wat doe je dan?! We hebben een aantal spelletjes gespeeld om deze krachten te oefenen.
 

Koningsspelen

Vrijdag 23 april vinden de Koningsspelen plaats. Met groep 3 en 4 zullen wij allerlei spelletjes op het schoolplein doen en natuurlijk allemaal in het thema van de Koningsspelen. De kinderen mogen deze dag verkleed komen in dit thema. We gaan er een leuke, feestelijke dag van maken zo voor de meivakantie!!

 

Avond4daagse

Vorig jaar ging de avondvierdaagse helaas niet door, maar voor dit jaar is er een oplossing bedacht om het wel door te laten gaan, de zogenaamde "Home Edition". Super leuk!!!
 

Na inschrijving krijgen deelnemers toegang tot een speciale app. Deze maakt iedere dag routes vanaf een zelf te bepalen startpunt (bijvoorbeeld het huisadres).

Meedoen wordt zo heel gemakkelijk. Nadat de deelnemers binnen twee weken, 4 dagen hebben gelopen, ontvangen zij de officiële Avond4daagse medaille.