fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Groep 1/2b

We zijn alweer een aantal weken op school. De eerste weken hebben we veel groepsvormende activiteiten gedaan. Veel spelletjes om elkaar te leren kennen en elkaar te leren vertrouwen. De meesten kennen elkaar nog wel van vorig jaar, maar we hebben ook een aantal nieuwe kinderen in de klas, zij weten al steeds beter hoe alles werkt!

We zijn dit schooljaar begonnen met het thema “familie”. We leerden wie er allemaal bij jouw gezin en wie er bij jouw familie hoort. We leerden deze woorden zelfs ook in het Engels! We tekenden ons gezin en hebben een stamboom geverfd met de foto’s van onze eigen familie erop.

Inmiddels zijn we gestart met het schoolbrede project over reizen. Dit is naar aanleiding van de Kinderboekenweek die als thema “Reis mee” heeft. Na de herfstvakantie gaan we hier ook nog mee verder, maar betrekken we het meer op het thema “trouwen”. Dit naar aanleiding van de bruiloft van juf Sanneke.

Deze maand stond in het teken van 'Avontuur'. We zijn op reis gegaan met allerlei vervoersmiddelen en hebben daar veel over geleerd. Uiteindelijk wilde Pompom ook wel op de maan gaan kijken en zijn we op reis gegaan met een raket. Dit sloot aan bij de kinderboekenweek. 

In de gang was er een echte boekenbus die ons meenam op reis. Ook konden de kinderen hier een kaartje kopen voor de bus en hun chipkaart opladen. Omdat het een schoolbreed project is hebben wij ook met andere groepen gewerkt binnen het cultuurcircuit. Er is gebouwd, gezongen, gedanst op muziek uit allerlei landen en geknutseld.

In de herfst kun je ook op avontuur in het bos. We sloten deze periode af met een bezoek aan het Klein Profijt waar we op zoek gingen naar alle kabouters. Begin november sluiten het project ook nog af met een boekenbeurs waar elk kind een boek uit mag kiezen en natuurlijk de trouwerij van Juf Sanneke, zij gaat op school nog een keertje trouwen met haar man Dick. We hebben het in de klas daarom ook nog gehad over trouwen en wat er allemaal bij komt kijken. 

Deze maand stond in het teken van de overgang naar een nieuw thema 'Sinterklaas'. De week voor zijn aankomst hebben de kinderen vooral veel vrij gespeeld. Zelf stempelen met letters, kleien, spelen in de poppenhoek en puzzelen.

Daarna kwamen bijna alle hoeken in het teken van Sinterklaas te staan. Een pakjeskamer, een pietenhuis, een rijmhoek, de schrijfkamer en de pietenbakkerij. In deze maand zijn we dan ook veel bezig met letters, omdat dit zo leuk aansluit bij de chocoladeletters. 

De pakjeskamer was een succes. De kinderen vonden het inpakken fantastisch. Ze kregen er geen genoeg van. Bij het inpakken komen zoveel meetkundige begrippen aan bod (groot, klein, vormen, meer, minder ed.). 

Natuurlijk was het ook tijd voor pietengym en kregen de kinderen een mooi pietendiploma. 

De doelen die verwerkt zitten in het spel en de activiteiten deze weken zijn: 
- patronen, figuren en vormen rijgen en leggen (hamertje tik, kerstbal met mozaïek en een kersthanger van kralen)
- meetkundige begrippen (van groot naar klein ed)
- het Kerstverhaal spelen met de kerststal en de poppetjes (verhaalbegrip)
- fijne motoriek (verven met je vinger en smeltkralen kersthangers) en de creativiteit uiteraard. De kinderen hebben naar hun eigen idee een stal geknipt met daarin natuurlijk Jozef, Maria en baby Jezus in de kribbe. 
- woordenschat rondom dit thema en onze nieuwe krokodil, deze hapt woorden. 

Zo hebben er kinderen een lange weg gemaakt van blokken, dit waren er wel 42. En een heel lang bouwwerk van de Kapla. Er zijn kikkers bestudeerd in een nieuwe informatieboek uit de boekenhoek. En zo nog veel meer! 

Na 2 weken vakantie zijn we weer fris en fruitig aan de slag gegaan. De kinderen hebben maandag in de kring aan elkaar verteld wat ze gedaan hebben in de vakantie. Daarna mochten ze aan iemand anders vertellen wat de ander tegen hen verteld had. Een goede luister- en verteloefening!

We werken nog niet aan een thema, maar zijn vooral bezig met herhaling van wat we voor de vakantie hebben geleerd. We herhalen de cijfers, vormen, rekenbegrippen zoals veel/weinig, meer/minder en we tellen heel wat af met elkaar.  De kinderen vinden het soms moeilijk om te zien wat breed is, wat smal is, of vol en leeg. Thuis kunt u hier ook over praten, bijvoorbeeld met het koken of als jullie onderwijs zijn op de fiets of met de auto. We maken deze week een aantal werkjes om onze werkhouding, concentratie en motoriek te oefenen. Werkjes over oud&nieuw staan centraal.

Deze maand hebben we gewerkt met het schatkist thema 'winter'.
 
We hebben veel geleerd over het weer, de kleding en de dieren in de winter., hierover gespeeld, geknutseld en gepraat,liedjes geleerd en verhalen gehoord. In de winterwinkel konden winterspullen worden gekocht, en de kinderen verkleedden zich in winter outfit en gingen hierin schaatsen en skieen.
 
Met Valentijn hebben de kinderen een mooi hart gevouwd en versierd en deze gegeven aan iemand die ze erg lief vinden. De gymlessen zijn gelukkig ook weer gestart, wat de kinderen erg leuk vinden, ze kijken echt naar dit uurtje uit.
 
Alle kinderen hebben deze maand hun rapport gekregen en konden ze aan iedereen laten zien hoeveel ze al hebben geleerd en wat zij aan het oefenen zijn.

Deze maand hebben wij het thema ‘winter’ afgerond en zijn wij het thema ‘muziek’ gestart. 

De kinderen hebben veel geleerd over muziekinstrumenten, harde en zachte geluiden en wat een fanfare is. De kinderen hebben natuurlijk zelf ook de fanfare gespeeld in de school. In een mooie lange rij hebben wij de andere groepen voorzien van een leuke melodie. 

We  waren dus al goed met het thema ‘muziek’ bezig, tot de school dicht moest vanwege het corona virus. Met de takenkaarten  hebben de kinderen thuis aan het onderwerp verder gewerkt, en door de foto's die werden doorgestuurd zagen we dat ze er allemaal enthousiast mee aan de slag zijn gegaan.

Ook konden de kinderen thuis naar verhalen luisteren die de juf aan hun voorlas via Youtube en meedoen met de spelletjes.

Verder hebben de kinderen voor het eerst verkeersles gehad en mochten ze een parcour, met hun eigen fiets, afleggen op het schoolplein. Hierbij hebben de kinderen geleerd om te stoppen, te wachten en uit te kijken met het oversteken bij het zebrapad.