fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Groep 1/2b

Na de zomervakantie zijn we allemaal weer enthousiast aan de slag gegaan. De eerste dag was voor iedereen wel weer een beetje spannend, zowel voor de kinderen als voor de juffen. Er was best het een en ander veranderd ten opzichte van vorig jaar. De kinderen kregen er een andere juf bij, de groepssamenstelling was veranderd en ook het klaslokaal voor groep 1/2 B was een ander lokaal dan voorheen. Maar na de eerste week had iedereen zijn draai wel weer gevonden. 

De eerste weken stonden in het teken van kennismaken met elkaar en het opnieuw doorspreken van de regels en de kernwaarden van onze school (enthousiast, samenwerken, veelzijdigheid en samenwerken) kwamen aan de orde. Er waren een aantal kinderen jarig geweest in de vakantie en er waren kinderen die gewoon in september jarig waren, dus er waren ook de nodige feestjes te vieren.

Na 2 weken gingen we ook weer met Schatkist aan de gang. We begonnen aan het thema "Wonen": Pompom wilde wel eens ergens anders gaan wonen en wilde net als zijn nichtje Loulou gaan verhuizen. We hebben het over allerlei facetten van wonen gehad: in wat voor huis woon je, welke ruimtes zijn er in een huis, wat is er in de buurt te zien en te doen, hoe wonen mensen in andere landen enz.? Alle activiteiten (knutselen, taal, rekenen/meten, bouwen) stonden in het teken van wonen. Dit thema wordt in oktober afgerond.

Groep 2 ging ook voor het eerst naar de gymzaal. Doordat groep 1/2B nu in de ruimte van het speellokaal zit, kunnen we geen gebruik meer maken van het speellokaal. Zij gaan nu iedere dinsdagmiddag met juf Marcelle en juf Kim gymmen in de sporthal "Het Paradijs". Ze lopen er keurig in de rij naar toe, trekken daar hun gymschoenen aan (makkelijke kleding hebben ze al aan) en doen dan allerlei activiteiten en spelletjes. Ze komen iedere keer weer heel enthousiast terug. De kinderen van groep 1 blijven dan op school bij juf Henny en juf Johanna. Zij hebben een paar keer op het klimrek van de bovenbouw gespeeld (waar ze normaal gesproken niet mogen komen) en spelen buiten op het eigen plein en genieten er dan van dat zij alle ruimte en karren/fietsen enz. tot hun beschikking hebben. 

Ook zijn we deze maand naar een theatervoorstelling in "De Lindenhoeve" geweest. We zijn er met elkaar heen gewandeld en hebben daar genoten van een leuke voorstelling van een actrice in combinatie met dierenpoppen (handpoppen). De kinderen zaten er helemaal in en deden enthousiast mee met de interactieve gedeeltes. 

En zo zit de eerste maand van het schooljaar '20/'21 er alweer op! 

 

De tweede maand is omgevlogen, en we zijn al helemaal aan elkaar gewend
 Er zijn nog een paar kinderen bijgekomen, die helemaal opgenomen zijn in de groep en zich al behoorlijk thuis voelen.
 
We hebben aan het schatkist thema wonen gewerkt en heel veel geleerd over de verschillende huizen, de kamers in een huis, de plaats waar je kan wonen en wat belangrijk is om in een leuke buurt te wonen.
 
Tijdens de kinderboekenweek ( thema  'en toen...... ) hebben we gezien hoe de mensen vroeger  woonden en leefden. Ook konden we op de boekenmarkt leuke boeken uitzoeken.
Met de cultuurcircuits hebben we met allerlei materialen en met verschillende opdrachten kennis gemaakt met de oudheid. Er zijn grottekeningen gemaakt,  geverfd met cacao, gebouwd met suikerklontjes, piramides geverfd en nog veel meer. Het is heel leuk om met groot en klein in één lokaal met iets bezig te zijn.
 
Na een welverdiende herfstvakantie zijn we gestart met het thema herfst. Er is al heel veel ontdekt en de kinderen hebben nog heel veel vragen over wat ze over de herfst willen weten.
We hebben een herfstwandeling door het park gemaakt, en heel veel spullen gevonden.
Het was wel heel bijzonder dat er in het park een boom staat waaraan schoenen  'groeien .
Met de herfstspullen gaan we in de groep aan de slag. Er wordt geteld met de kastanjes, takken worden gemeten, en blaadjes van groot naar klein gelegd.
In de herfst winkel kunnen herfstspullen worden gekocht, en en er wordt volop getekend, geverfd en geknutseld over de herfst.
 
 

In november hebben de kinderen veel gedaan. De eerste week hebben we het thema herfst afgesloten en zijn we van start gegaan met het thema ‘Sinterklaas’. We hebben de lokalen en de gang helemaal in sinterklaassfeer gebracht. In de klas konden de kinderen cadeautjes inpakken in de inpakkamer, hebben ze pepernoten geteld en in de zak van Sinterklaas gestopt, een dobbelspel gespeeld en op de gang konden de kinderen in de pakjesboot spelen en zich inleven in Sinterklaas of Piet. 

 

De kinderen hebben tijdens het thema ‘Sinterklaas’ geoefend met meten door middel van een stoomboot maken van stroken. Ze moesten de stroken van kort naar lang boven elkaar plakken. Ook moesten zijn patrijspoorten op de stoomboot maken en dit deden zij door gekleurde rondjes in een patroon op te plakken. Ook hebben de kinderen met elkaar nagedacht over hoe een slaapkamer van een Piet eruit zou kunnen zien. Dit hebben we klassikaal met elkaar gedaan en vervolgens verwerkt in een tekening, waarbij de kinderen zelf een pietenkamer mochten maken voor in het grote pietenhuis in de klas. 

 

De kinderen hebben deze maand ook  weer een verkeersles gehad. Alle kinderen waren op de fiets en het was een drukke, maar gezellige boel met alle geparkeerde fietsen. Er werd geoefend met het op- en afstappen op de fiets, de kinderen moesten goed opletten bij het stoplicht of het op rood of groen stond en bij het zebrapad uitkijken voor overstekende mensen. Van netjes het parcours af-fietsen en opletten tot slippende banden in de bocht, de kinderen hebben veel geleerd, maar vooral ook veel met elkaar gelachen.

Na de kerstvakantie kwamen alle kinderen hun spullen halen voor het thuiswerken. De kinderen kregen een blad met stickers erbij. Zo konden ze bijhouden wanneer we weer zouden horen of we wel of niet weer naar school mochten. 

Per dag kregen de kinderen activiteiten om te doen. We volgen hierbij het thema van Schatkist 'Winter De lessen zijn zo aangepast dat ze thuis gedaan kunnen worden. Op deze website hebben de juffen onder kleutermaterialen allerlei instructiefilmpjes geplaatst. Zo konden de kinderen goed zien hoe ze een opdracht moesten doen. 

Elke week hebben de juffen en de kinderen contact met elkaar. De kinderen hebben prachtige sneeuwpoppen gevouwen, ze zijn bezig geweest met cijfers, een sneeuwpop bouwen van lego en onderzoekend leren. Alle thuisjuffen en meester hadden voor de kinderen een bekertje ijs ingevroren met daarin speelgoed (lego of knikkers). De kinderen moesten thuis gaan bedenken en ontdekken hoe ze dit ijs nu konden smelten. Wat hebben de juffen veel oplossingen binnen gekregen via de mail

Toen bleek dat de lockdown nog langer duurde, hebben de kinderen op 18 januari weer een nieuw  pakketje opgehaald. Het tweede deel van het winterthema. Loeloe had het koud en een sjaal nodig, de kinderen leerden patronen te plakken. 

De eerste week van februari hebben de kinderen nog hard gewerkt thuis. Gelukkig mochten de scholen de tweede week weer open en konden alle kinderen elkaar weer op school zien. En het allerleukste was dat er de eerste week veel sneeuw was gevallen en de kinderen heerlijk in de sneeuw konden spelen. Een leuke afsluiter van het thema ‘Winter’, waar we in januari aan hebben gewerkt. 

Op school zijn we met een nieuw thema begonnen: ‘Communicatie’. Een erg lang en moeilijk woord vonden de kinderen. Met elkaar ontdekte we dat het woord COMMUNICATIE uit 5 klapjes bestaat, 5 lettergrepen. In de klas hebben we met elkaar bedacht hoe we op verschillende manieren met elkaar kunnen communiceren. We kunnen met elkaar communiceren door te praten, schrijven, uitbeelden (gebaren) en door plaatjes. 

In de klas hebben de kinderen cijferherkenning geoefend door telefoonnummers te meppen op de muur en zo konden de kinderen met elkaar bellen. Ook hebben ze ontdekt dat je ook kunt ‘bellen’ met 2 blikken met een touwtje ertussen.