fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Groep 1/2a

We zijn alweer een aantal weken op school. De eerste weken hebben we veel groepsvormende activiteiten gedaan. Veel spelletjes om elkaar te leren kennen en elkaar te leren vertrouwen. De meesten kennen elkaar nog wel van vorig jaar, maar we hebben ook een aantal nieuwe kinderen in de klas, zij weten al steeds beter hoe alles werkt!

We zijn dit schooljaar begonnen met het thema “familie”. We leerden wie er allemaal bij jouw gezin en wie er bij jouw familie hoort. We leerden deze woorden zelfs ook in het Engels! We tekenden ons gezin en hebben een stamboom geverfd met de foto’s van onze eigen familie erop.

Inmiddels zijn we gestart met het schoolbrede project over reizen. Dit is naar aanleiding van de Kinderboekenweek die als thema “Reis mee” heeft. Na de herfstvakantie gaan we hier ook nog mee verder, maar betrekken we het meer op het thema “trouwen”. Dit naar aanleiding van de bruiloft van juf Sanneke.

Tijdens dit project doen we aantal groepsdoorbrekende activiteiten. Zo hebben we een cultuurcircuit; de kinderen van de verschillende groepen mixen we door elkaar en gaan bij een andere juf aan de slag met een creatieve opdracht. Ook zijn we bezig met techniek. Van allerlei restmateriaal mogen de kinderen, onder begeleiding van opa’s en moeders, een vervoersmiddel timmeren. Wat zijn ze enthousiast en wat lukt het ook al goed! Erg leuk om te zien hoe fanatiek de kinderen met dit thema bezig zijn!

Deze maand stond in het teken van 'Avontuur'. We zijn op reis gegaan met allerlei vervoersmiddelen en hebben daar veel over geleerd. Uiteindelijk wilde Pompom ook wel op de maan gaan kijken en zijn we op reis gegaan met een raket. Dit sloot aan bij de kinderboekenweek. 

In de gang was er een echte boekenbus die ons meenam op reis. Ook konden de kinderen hier een kaartje kopen voor de bus en hun chipkaart opladen. Omdat het een schoolbreed project is hebben wij ook met andere groepen gewerkt binnen het cultuurcircuit. Er is gebouwd, gezongen, gedanst op muziek uit allerlei landen en geknutseld.

In de herfst kun je ook op avontuur in het bos. We sloten deze periode af met een bezoek aan het Klein Profijt waar we op zoek gingen naar alle kabouters. Begin november sluiten het project ook nog af met een boekenbeurs waar elk kind een boek uit mag kiezen en natuurlijk de trouwerij van Juf Sanneke, zij gaat op school nog een keertje trouwen met haar man Dick. We hebben het in de klas daarom ook nog gehad over trouwen en wat er allemaal bij komt kijken. 

Na 2 weken vakantie zijn we weer fris en fruitig aan de slag gegaan. De kinderen hebben maandag in de kring aan elkaar verteld wat ze gedaan hebben in de vakantie. Daarna mochten ze aan iemand anders vertellen wat de ander tegen hen verteld had. Een goede luister- en verteloefening!

We werken nog niet aan een thema, maar zijn vooral bezig met herhaling van wat we voor de vakantie hebben geleerd. We herhalen de cijfers, vormen, rekenbegrippen zoals veel/weinig, meer/minder en we tellen heel wat af met elkaar.  De kinderen vinden het soms moeilijk om te zien wat breed is, wat smal is, of vol en leeg. Thuis kunt u hier ook over praten, bijvoorbeeld met het koken of als jullie onderwijs zijn op de fiets of met de auto. We maken deze week een aantal werkjes om onze werkhouding, concentratie en motoriek te oefenen. Werkjes over oud&nieuw staan centraal.

Deze maand hebben we gewerkt met het schatkist thema 'winter'.
 
We hebben veel geleerd over het weer, de kleding en de dieren in de winter., hierover gespeeld, geknutseld en gepraat,liedjes geleerd en verhalen gehoord. In de winterwinkel konden winterspullen worden gekocht, en de kinderen verkleedden zich in winter outfit en gingen hierin schaatsen en skieen.
 
Met Valentijn hebben de kinderen een mooi hart gevouwd en versierd en deze gegeven aan iemand die ze erg lief vinden. De gymlessen zijn gelukkig ook weer gestart, wat de kinderen erg leuk vinden, ze kijken echt naar dit uurtje uit.
 
Alle kinderen hebben deze maand hun rapport gekregen en konden ze aan iedereen laten zien hoeveel ze al hebben geleerd en wat zij aan het oefenen zijn.

Deze maand hebben wij het thema ‘winter’ afgerond en zijn wij het thema ‘muziek’ gestart.

De kinderen hebben veel geleerd over muziekinstrumenten, harde en zachte geluiden en wat een fanfare is. De kinderen hebben natuurlijk zelf ook de fanfare gespeeld in de school. In een mooie lange rij hebben wij de andere groepen voorzien van een leuke melodie. 

We  waren dus al goed met het thema ‘muziek’ bezig, tot de school dicht moest vanwege het corona virus. Met de takenkaarten  hebben de kinderen thuis aan het onderwerp verder gewerkt, en door de foto's die werden doorgestuurd zagen we dat ze er allemaal enthousiast mee aan de slag zijn gegaan.

Ook konden de kinderen thuis naar verhalen luisteren die de juf aan hun voorlas via Youtube en meedoen met de spelletjes.

Verder hebben de kinderen voor het eerst verkeersles gehad en mochten ze een parcour, met hun eigen fiets, afleggen op het schoolplein. Hierbij hebben de kinderen geleerd om te stoppen, te wachten en uit te kijken met het oversteken bij het zebrapad.