fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Plusklas

Sindsvorig schooljaar is de plusklas van start gegaan met juf Anke. 
 
Iedere woensdagochtend mag ik (juf Anke) van 08.30 tot 10.30 uur 7 enthousiaste kinderen lesgeven in de plusklas. We beginnen altijd met een opwarmertje. Dit kan een raadsel zijn, een puzzel, een quote of een spel. Daarna krijgen de kinderen een opdracht waar ze in tweetallen of met de hele groep aan moeten werken. Deze opdracht daagt hen uit tot analytisch, creatief en praktisch denken. Het is belangrijk om tijdens zo'n opdracht goed samen te werken en te luisteren naar elkaars ideeën om zodoende tot een oplossing te komen. De evaluatie van de opdracht is een belangrijk onderdeel van de les; zo leren we van en met elkaar op welke manieren je een opdracht aan kunt vliegen én we leren dat het proces belangrijker is dan het eindproduct. 
Iets anders wat we ook met de hele groep doen is filosoferen en het behandelen van een stukje theorie bijv. over wat leren is, hoe je kunt leren, dat fouten maken bij leren hoort enz. 
 
Daarna krijgen de kinderen de tijd om te werken aan de individuele opdracht. Het onderwerp van deze opdracht mogen ze zelf kiezen. De leerdoelen die aan deze opdracht vastzitten hebben de leerlingen samen met hun eigen juf en met mij uitgekozen. Zo werken ze niet alleen aan het vergroten/verdiepen van hun kennis, maar ook aan het vergroten van hun vaardigheden (zoals bijv. leren plannen of leren doorzetten). De kinderen nemen deze individuele opdracht ook mee naar hun eigen groep, waar ze, een aantal momenten in de week, de gelegenheid krijgen hieraan verder te werken. Op deze manier realiseren we een doorgaande lijn tussen plusklas en thuisklas. 
 
Hieronder zal ik elke keer een stukje schrijven, zo krijgt u nog een beter beeld van wat wij doen in de plusklas.
 

Woensdag 25 september 2019

Vanmorgen de eerste keer plusklas van dit schooljaar gehad. Veel bekende gezichten, maar ook twee nieuwe. Van harte welkom in de plusklas! We zijn begonnen met het spelen van een kennismakingsspel waarbij de kinderen antwoord moesten geven op vragen zoals: wat is het mooiste compliment wat je ooit gehad hebt, waar ben jij het meest trots op, op welke manier kan de juf/meester jou het beste helpen en wat zou jij in de plusklas willen leren. 

Na dit spel kregen de kinderen een korte uitleg over de belangrijkste doelstellingen van de plusklas. Daarna zijn we direct maar begonnen om aan een aantal van die doelen te werken. De kinderen kregen n.l. De opdracht om in tweetallen in 18 minuten een zo’n hoog mogelijke toren van spaghettistokjes te maken. Hierbij mochten ze verder alleen gebruik maken van 1 meter touw, 1 meter plakband en een schaar. Er moest flink samengewerkt en doorgezet worden om binnen 18 minuten een toren(tje) te hebben staan. Bij de meeste groepjes was dit min of meer gelukt, maar we hebben vooral gekeken naar wat goed ging, wat je volgende keer anders zou doen, wat de tijd met je brein deed enz. We kwamen toen tot de conclusie dat de opdracht bij iedereen meer dan geslaagd was, omdat we er heel veel van geleerd hadden. Het resultaat was hierbij ondergeschikt. 

Tot slot moesten de kinderen met z’n allen op een hele leuke manier een tekening proberen te maken. Hierbij was het effectief samenwerken de grootste uitdaging!

Woensdag 2 oktober 2019

Vorige week hebben de kinderen een smartgame uitgekozen. De komende tijd zullen zij het eerste kwartier van de les aan hun smartgame “werken.”  Het belangrijkste doel hiervan is om te leren doorzetten ook al lijkt de opdracht (bijna) onmogelijk. 

Na de smartgame hebben we de doelen en de acties van deze morgen besproken en op het doelenbord geschreven. 

In de plusklas sluiten we ook aan bij het thema van de Kinderboekenweek “Reis mee.” We keken eerst een filmpje over de 10 vetste voertuigen die echt bestaan, waarna ze de opdracht kregen om met ongeveer 30 scrabblestenen zoveel mogelijk woorden te maken die te maken hebben met het thema “Reis mee.” Na ongeveer een kwartiertje flink creatief denken had ieder groepje toch wel 5 woorden of meer kunnen maken.

Vervolgens mochten ze drie van deze woorden uitkiezen om te verwerken in het verhaal wat ze gaan schrijven met als titel “Reis mee met mij!” Voordat ze begonnen met schrijven, dachten ze eerst na over de personages, de gebeurtenissen en wat voor soort verhaal het gaat worden. Volgende week wacht de schrijvers nog een verrassing die met flexibiliteit en creatief denken te maken heeft…..

 

Woensdag 9 oktober 2019

Ookvandaag zijn we weer begonnen met het spelen van de Smartgames. De levels worden langzaam maar zeker wat moeilijker en kinderen beginnen te ervaren hoe het is om tegen de muur te lopen. Ze weten al best goed hoe ze bepaalde gereedschappen kunnen gebruiken om deze muur te slopen; andere strategie gebruiken, hulp vragen, even afstand nemen enz. 

Hierna hebben we de doelen en acties van de dag met elkaar bepaalt en hebben we de huiswerkopdrachten besproken. Het was fijn om te zien dat bijna alle kinderen echt actief met de opdrachten in de klas aan de slag waren gegaan! Na de denksleutelopdracht “Hoe zou het zijn als er geen auto’s meer in Oud-Beijerland mogen rijden,” zijn de kinderen verder gegaan met het schrijven van hun verhaal met als titel “Reis mee met mij!” Gedurende het schrijven kregen ze af en toe een kaartje met daarop een voertuig of landschap van de juf. Deze voertuigen/landschappen moesten ze verwerken in het verhaal. Er werd hierdoor heel wat flexibiliteit en creativiteit van de kinderen verwacht.

Nadat we de verhalen van elkaar gehoord hadden, moesten de kinderen 3 voertuigen kiezen uit hun verhaal waarvan ze de eigenschappen op moesten schrijven om deze vervolgens te combineren tot 1 heel nieuw voertuig. Daar gaan we volgende week weer mee verder. 

 

Woensdag 30 oktober 2019

Natuurlijk zijn we vanmorgen begonnen met de verhalen over de vakantie en de Smartgames. Het is heel mooi om te zien dat de kinderen steeds meer verschillende “gereedschappen” leren gebruiken als ze vastlopen; er wordt echt geleerd!!

Hierna hebben we de opdracht voor in de klas besproken. Bijna alle kinderen hadden hier heel goed aan gewerkt, super! De rest van de tijd hebben we besteed aan het maken van de voertuigen.

Volgende week is er geen plusklas, maar hebben de kinderen een andere hele leuke ochtend!

De opdracht voor in de klas, die ze in groepjes moeten maken, luidt: “Op welke manier kunnen we de CO2-uitstoot op school verminderen.” Omdat dit een wat grotere opdracht is, is het de bedoeling dat ze hier meerdere weken aan werken. Iedere week voeren ze een deel van de opdracht uit.  Daarnaast hebben ze een logische breinbreker meegekregen die ze individueel kunnen maken.