fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

groep 5/6

Zo de eerste schoolweken zitten erop. We hebben de eerste weken veel aandacht besteed aan groepsvorming dmv allerlei groepsvormende activiteiten. Ook stonden de kernwaarden van De Kriekenhof centraal:

  • We zijn enthousiast en vinden het fijn om een onderdeel van de Kriekenhof te zijn.
  • Op De Kriekenhof laten we merken, hoe we rustig kunnen (samen)werken 
  • Voor elkaar en de spullen zorgen we goed, bij ons op school zijn we verantwoordelijk en weten we hoe dat moet.
  • Groot of klein, jongen of meid, wij genieten van deze veelzijdigheid. Wees wie je bent en gebruik je talent!



Voor rekenen hebben we een nieuwe methode waar we nog wel een aantal opstartproblemen mee gehad hebben. Nu na een aantal weken, gaat het de meeste leerlingen goed af. Groep 5 is vooral bezig geweest met getallen, tafels, klokkijken (heel/half uur en kwartieren).

Groep 6 is bezig geweest met de opbouw van getallen, splitsen van getallen, klokkijken (minuten). En als afsluiting van het blok hebben de kinderen geleerd wat palindroom getallen zijn.

 

De kinderen hebben bij taal geleerd wat voorzetsel,telwoorden en pictogrammen zijn, groep 6. Groep 5 heeft geleerd wat werkwoorden, samenstellingen en zelfstandig naamwoorden zijn. 

 

De kinderen hebben deze periode kennisgemaakt met het bespelen van een keyboard.

Ze krijgen dit schooljaar gym van een vakleerkracht. De kinderen vinden dit echt heel leuk.

 

Volgende maand hebben we het project Reis mee, gevolgd door trouwen.



We zijn deze maand gestart met de kinderboekenweek, er liepen een aantal reizigers op het plein. Alle kinderen hadden hun lievelingsboek meegenomen, dit was hun ticket om mee “Op reis “te mogen.

De kinderen hebben elkaar kunnen vertellen over hun lievelingsboek tijdens de speeddate sessies die we gehouden hebben. Heel leuk om te zien en te horen hoe enthousiast de kinderen over hun boek konden vertellen. Zelfs zo goed dat andere kinderen een briefje wilden met de titel en schrijver erop om zelf het boek te gaan lezen.

We hebben voorgelezen uit het boek “Pech onderweg”, een boek geschreven door Tosca Menten en Jozua Douglas. 

 

We hebben ook onze eerste verkeersles buiten gehad. De kinderen zijn met de fiets op pad geweest. Het was fijn dat er een aantal moeders waren die dit met de kinderen konden doen.

De kinderen hadden deze maand ook cultuurcircuit, dit stond natuurlijk in het teken Reis mee Bij drama werden vervoersmiddelen uitgebeeld, Bij knutselen werd een racewagen gemaakt en bij muziek werden er liedjes gezongen die te maken hadden met reizen…

We hebben natuurlijk ook gewoon les gehad. Zo hebben we al een toets van aardrijkskunde, nieuwsbegrip en spelling gehad.  

  

Na de herfstvakantie zijn we begonnen met het thema  “Trouwen”, het vervolg op het project Reis mee. Juf Sanneke is namelijk getrouwd de vrijdag voor de herfstvakantie. Nu gaan we nog met elkaar werken over dit leuke feest, we hebben trouwkaarten gemaakt, er hangen mooie jurken in de klas… En er komt nog een leuke afsluiting.

We mochten begin van de maand allemaal een boek uitkiezen bij de boekenmarkt. Veel kinderen hadden boeken ingeleverd, waardoor het mogelijk was dat ieder kind op school naar huis ging met een leesboek. 

Woensdag 6 november was de afsluiting van ons project. We hadden die dag allerlei workshops zoals: dans, make-up, sluier of stropdas maken. Als klapper was er de modeshow, waar moeders en juffen + meester in hun trouwkleding liepen. Daarna zijn juf Sanneke en Dick nog een keer getrouwd door juf Machteld. Met elkaar hebben we ze toegezongen. Op het plein hebben we nog gekeken naar de mooie oldtimers die er stonden.

 

We hebben een toets van geschiedenis gemaakt, waar iedereen een dikke voldoende voor had! Ook van nieuwsbegrip hadden we een toets deze maand, we hebben hier ook goede stappen gemaakt.

Sinds half november hebben we een nieuwe meester in de klas. Namelijk meester Simon, hij heeft zich aan de klas voorgesteld, hij had allerlei spullen bij hem om te vertellen wie hij is en waar hij van houdt.

In de groep hebben we op donderdag sociale vaardigheidslessen. Nu staat centraal hoe je het beste met iemand kunt communiceren. We hebben geleerd dat je eerst iemands naam noemt, pas als de ander je hoort en aankijkt verder praten.

We hadden ook een techniekles over “energie”. 

Groep 6 heeft tegenwoordig iedere week huiswerk. Ze leren sommen uit verhaaltjes te halen en op te schrijven hoe ze de som hebben opgelost. Die stappen zijn heel belangrijk, want daar leren ze veel van. Natuurlijk is het antwoord ook belangrijk, maar het gaat vooral om het proces.

 

Nu is het best een spannende tijd, want we hebben lootjes getrokken voor Sinterklaas.  De kinderen moeten een surprise en een gedicht maken.

Vol verwachting klopt ons hart……….

 

Natuurlijk hebben we met elkaar het Sinterklaasfeest gevierd. Het was goed om te zien dat er veel aandacht gegeven was aan het maken van een passende surprise. De gedichten waren ook erg goed gelukt. Doordat de surprises niet helemaal kapot gemaakt hoefden te worden om het cadeautje eruit te krijgen, konden de kinderen hun surprise mee naar huis nemen om thuis te laten zien.

Ook deze maand hebben de kinderen weer een route gefietst tijdens de verkeersles. Een aantal kinderen vinden het nog lastig om rekening te houden met de rest van het verkeer en richting aan te geven.

Advent hebben we iedere week in het speellokaal gevierd met alle groepen van de school. Juf Jessica vertelde een verhaal en we zongen kerstliederen met elkaar.

 

Met de school hebben we meegedaan met de foute kersttruien actie, om zo geld op te halen voor Save the children. 

De laatste maandag voor de vakantie hebben we kerststukjes gemaakt. Donderdagavond was er een heel mooie kerstviering in de kerk met alle kinderen, ouders en grootouders. Wij zongen het lied “Wij zijn op weg” uit volle borst met bewegingen erbij. Het ging echt Super goed!

Vrijdag hadden we een gezellige kerstbrunch met elkaar en hebben we gespeeld met het meegenomen speelgoed. Om 12:20 uur begon de kerstvakantie.

 

We wensen iedereen een heel mooi 2020 toe!

Deze maand waren toetsen van CITO weer aan de beurt. De kinderen hebben hun best gedaan en goed gewerkt. 

Ook stond deze maand in het teken van  de lessen relaties en seksualiteit. We hebben gesproken over de verschillen tussen jongens en meisjes. Als afsluiting van de les hebben de kinderen geluisterd naar het verhaal “meester Jaap en de gouden piemel” uit Meester Jaap is een held …..van Jacques Vriens. We hebben gesproken over vriendschap en hoe verschillende jongens en meisjes in elkaar zitten qua doen en laten. Zoals stoer gedrag en hoe reageer je ergens op. Nieuwsbegrip ging over de coming-out video van Nikkie Tutorials, zodoende hebben we het ook over transgenders gehad.De derde les ging over het feit dat iedereen uniek is en een parel. Op wie lijk je en op wie zou je willen lijken. Dit was in relatie tot het onderwerp geboorte. 

Deze maand hebben we ook afscheid genomen van meester Simon, zijn stage was bij ons klaar. We hebben hem handjes gegeven en een kookboek, zodat hij aan ons blijft denken. We kregen van hem lekker een beker popcorn.

Volgende maand de laatste les relaties en seksualiteit.

e laatste les relaties en seksualiteit ging over welke relaties je hebt en wie er belangrijk zijn. Ze hebben geluisterd naar het verhaal van de zwerfkat Bob. Een waargebeurd verhaal uit Engeland (James en Bob)

 

We zijn gestart met het maken van een groepswerk adhv van het voorleesboek “Siem Subliem en het ei van Jannes”. In het verhaal hebben ze een probleem namelijk struisvogels-stank-witte pakken.  De kinderen hebben met elkaar een oplossing bedacht voor dit probleem en hier iets voor gemaakt/ geknutseld. Ze hebben dit aan de klas gepresenteerd. Tijdens het proces hebben we ook iedere keer besproken hoe de rollen binnen de groepjes verdeeld waren en hoe je mensen aan kunt spreken.

Woensdag 5 februari zijn we in onze pyjama op een relaxte manier gestart. De kinderen hebben eerst lekker gelezen en een klein ontbijtje gegeten. De kinderen hebben tussendoor geluisterd naar sprookjes op rijm van Roald Dahl uit Gruwelijke rijmen en rijmsoep.

De rapporten zijn weer mee naar huis en de gesprekken zijn geweest. De kinderen van groep 6 moesten bij het gesprek aanwezig zijn.Sommige kinderen vonden het vooraf heel spannend, maar achteraf was het eigenlijk best leuk en helemaal niet spannend.

Nu gaan we heerlijk genieten van een weekje vakantie. Na de vakantie starten we weer met allemaal nieuwe blokken van taal, spelling en rekenen. En we gaan starten met de methode Topondernemers.

Na de vakantie was het fijn dat iedereen weer gezond en wel terug was. We zijn gestart met nieuwe blokken van taal, rekenen en spelling. De kinderen hebben  een vragenlijst ingevuld over veiligheid. We zijn ook gestart met de nieuwe methode Topondernemers. Een methode waarbij het onderzoekend leren centraal staat. Aardrijkskunde, techniek en geschiedenis komen aan bod. We hebben voor de groepen 3 t/m 8 gekozen om te werken aan het thema ‘oorlog en vrede’. De kinderen hebben een blad meegekregen over het houden van een spreekbeurt. 

We krijgen als school weer het School op Seef label uitgereikt. ( SCHOOL op SEEF is hét programma in Zuid-Holland voor een goede aanpak van verkeersveiligheid en verkeerseducatie aan kinderen in de basisschoolleeftijd)......alleen alles werd ineens anders.

Zondag 15 maart kregen wij allemaal te horen dat de scholen in ieder geval drie weken dicht zullen zijn. Dus geen uitreiking van het School op Seef label, geen uitstapje naar Klein Profijt. We moesten allemaal even schakelen, maar dat is wel goed gelukt.

De kinderen kregen dmv een drive-in hun chromebook en pakketjes met werk uitgereikt. Thuis werken de kinderen samen met hun thuiswerkende ouders. Soms best pittig, maar het wordt wel gedaan.

Trots op kinderen en ouders!

Begin april kwam iedereen weer even langs de drive in om nieuwe werkboekjes te halen, omdat we nog langer door moesten gaan met thuisonderwijs.  Ik ben echt trots op de kinderen en op de ouders hoe het iedere dag toch weer lukte om het werk te maken. We hebben natuurlijk ook met elkaar gelachen in deze rare tijd. Bijna de hele groep heeft z'n chromebook gedraaid, omdat de juf op één april de kinderen ondersteboven zag...... Ze mochten die dag ter compensatie van één vak een onderdeel laten vallen ;)

Videobellen hebben we in groepjes gedaan, zodat we een goede interactie hadden. Dit was erg fijn, zo hadden we dagelijks even meerdere keren contact met elkaar.

De Paasviering hebben we digitaal gekeken, met een groot aantal kinderen hebben we tegelijkertijd gekeken.

In de dagmail stonden nog wel eens opdrachten verstopt, om de kinderen te laten lezen. En dit heeft geholpen…...Yes, de kanjers lezen de mail. Zo hebben ze weer iets geleerd m.b.t. zelfstandigheid en werkhouding. Ook de digitale vaardigheden worden steeds beter en laten we niet vergeten het plannen (misschien nog met een beetje hulp). De kinderen staan dus echt niet stil qua ontwikkeling. Integendeel ze groeien!!! En ik blijf het zeggen hoe ontzettend trots ik op ze ben.

Na de meivakantie nog even doorgegaan op de digitale manier. 

Op 11 mei mochten we weer naar school.

 Voor iedereen was het even wennen om naar school te gaan. Het was heel fijn om iedereen weer in levende lijve te zien. De kinderen gaan goed om met alle regeltjes die er zijn. Als ze binnenkomen gelijk hun handen wassen en tussendoor ook nog regelmatig. Met de kinderen is er gesproken over hun ervaringen mbt het thuisonderwijs en natuurlijk ook over Corona. De eerste dagen hebben we tussendoor activiteiten gedaan die door de kinderen waren opgeschreven. Ook zijn er toetsen afgenomen om een beeld te krijgen waar de kinderen staan in hun ontwikkeling. De resultaten waren goed.

Thuis werken de kinderen in werkboeken en maken ze voor rekenen en spelling ook nog digitale opdrachten. Op school is met de kinderen afgesproken dat als ze een opdracht niet begrijpen ze deze over mogen slaan. 

Wat voor nieuwe stof hebben we allemaal geleerd nu we weer op school zitten in groepen (shifts)

Rekenen:

groep 5: aftrekken tot 1000 door splitsen en aanvullen, deelsommen als 80:4 uitrekenen mbv kleine som 8:4 en delen van grote getallen mbv splitsen

groep 6: verhoudingstabellen, kolomsgewijs vermenigvuldigen en cijferend aftrekken met lenen bij de buren.

Taal: 

beide groepen

je mening geven en onderbouwen en brainstormen

wat is belangrijke informatie en hoe stel je wh vragen

groep 5: wie of wat is het onderwerp, wat is de persoonsvorm

groep 6: wat is de persoonsvorm en hoe kun je die vinden. Zin veranderen van enkelvoud naar meervoud of tegenwoordige tijd /verleden tijd en de zin vragend maken.

Spelling:

hebben we gewoon alweer een heel blok af.

Verder heeft Thije de spaarpot challenge gewonnen in onze groep.

 

We hebben te horen gekregen dat we vanaf 8 juni weer met z’n allen in de klas mogen zijn, yes.......!